Wim Arends stopt als webmaster

‘Experimenteer! Daar leer je het meeste van’

Meer dan 15 jaar was hij het brein achter het digitale visitekaartje van ETV de Helster. Nu – met de komst van de nieuwe website – draagt Wim Arends het stokje over aan Lianne Bodenstaff. ‘Al zal ik het sleutelen achter de schermen wel missen hoor’.

Wim werd destijds door het bestuur gevraagd een website voor ETV te bouwen. Zonder budget en met beperkte mogelijkheden via de website van de KNLTB. Een uitdaging die Wim graag aanging. ‘De wereld van websites was nieuw voor me, maar ik vond het een sport om met weinig middelen iets goeds neer te zetten’. Wat van pas kwam, was zijn hands-on mentaliteit als ondernemer: Wim runde een modezaak in Elst. ‘Het fenomeen pc was me bekend’, vult Wim lachend aan. ‘Ik maakte zelf mijn mailings en advertenties. Dat prutsen aan het ontwerp en spelen met teksten ligt me goed’.
Wim kiest voor het programma Publisher omdat hij daar als redacteur van het ledenmagazine Balans al goede ervaringen mee heeft. ‘Best een klus om het technisch uit te vogelen, maar het is dankbaar werk omdat het je iets tastbaars oplevert. Na Publisher werden CMS-programma’s als Mambo en Joomla gebruikt. Daarbij heeft Wim ten Bosch mij, met zijn IT-ervaring, veel geholpen’.

Reizende webmaster

Wim Arends heeft aardig wat uurtjes in het ontwerpen en redigeren van de site zitten. ‘Ik sleutel graag aan de lay-out en wil teksten foutloos opleveren. Als je vervolgens complimenten van leden krijgt, is dat tof. Daar doe je het voor’, vult hij aan. Wat Wim siert, is dat hij zelfs op zijn reizen naar het buitenland de laptop meenam om zijn werk als webmaster te kunnen doen.  ‘Het is wel eens voorgekomen dat de deadline van ‘de Balans’ precies in een vakantie viel. Nou, dan zit er niets anders op dan de klus in de vakantie te klaren en de complete Balans digitaal via e-mail bij de drukker aan te leveren.’

Experimenteer

Nu Wim het stokje overdraagt, wil hij de nieuwe webmaster best tips meegeven. ‘Door social media is de functie van de website veranderd. Verslagen en foto’s van evenementen vind je nu ook op Facebook. Mijn tip? Zorg voor verbinding tussen alle kanalen. Gebruik de kracht van de website als openbaar visitekaartje, bijvoorbeeld voor potentiële leden en andere geïnteresseerden. Maar zorg voor een link naar bijvoorbeeld Facebook waar je een uitgebreid (foto)verslag vindt. Dan benut je het beste van twee werelden. En het zou het mooist zijn als er in elke commissie iemand is die de communicatie voor zijn of haar rekening neemt. Dan kun je snel schakelen en blijf je op alle onderdelen actueel én relevant voor je leden. O ja, en ga vooral experimenteren. Pas als je in het diepe springt, leer je er zelf het meest van’.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *